Výuka na čerstvém vzduchu je zábavnější a přínosnější pro žáky i učitele. Nejen v rámci přírodovědy, ale i matematika, čeština a jiné předměty se mohou vyučovat venku. Venkovní učebna umožňuje přímý kontakt s živou přírodou a okolním prostředím.
Základním vybavením pro venkovní učebny by měly být stoly a lavice odolné proti povětrnostním vlivům.
Žáci mohou objevovat a zkoumat životní prostředí, ekosystémy, rostliny, živočichy a další přírodní jevy. Mohou provádět pokusy, pozorování, sbírat vzorky a analyzovat data přímo v terénu, což rozvíjí jejich logické myšlení a dovednosti.
Důležité je...
Zobrazit celý textVýuka na čerstvém vzduchu je zábavnější a přínosnější pro žáky i učitele. Nejen v rámci přírodovědy, ale i matematika, čeština a jiné předměty se mohou vyučovat venku. Venkovní učebna umožňuje přímý kontakt s živou přírodou a okolním prostředím.
Základním vybavením pro venkovní učebny by měly být stoly a lavice odolné proti povětrnostním vlivům.
Žáci mohou objevovat a zkoumat životní prostředí, ekosystémy, rostliny, živočichy a další přírodní jevy. Mohou provádět pokusy, pozorování, sbírat vzorky a analyzovat data přímo v terénu, což rozvíjí jejich logické myšlení a dovednosti.
Důležité je, aby žáci měli na učení klid a mohli se soustředit. Proto jsou venkovní učebny ideálním spojením přírody a vzdělávání a zažívají celosvětový boom.
Venkovní učebny poskytují nový přístup ke vzdělávání a rozšiřují tím hranice tradičních tříd. V první řadě je to těsné propojení s přírodou. Studenti mohou pozorovat živočichy, rostliny nebo počasí a tím se vzdělávat v oblasti ochrany životního prostředí a ekologie.
Trávení času venku je prokazatelně přínosné pro fyzické i duševní zdraví studentů. Pobyt ve venkovních učebnách může snižovat stres, zlepšovat náladu a podporovat fyzickou aktivitu dětí.
Při výběru lokality pro venkovní učebnu je důležité zvážit dostupnost, bezpečnost a přírodní charakteristiky místa tak, aby co nejvíce vyhovovalo pedagogickým cílům a potřebám studentů.
Venkovní učebna nabízí nejen nové možnosti pro tradiční předměty, ale také poskytuje přístupům k výuce, která je přizpůsobena věku a zájmům studentů.
Venkovní učebny jsou vhodné pro výuku v podstatě všech předmětů, ať už tradičních - matematika, literatura, dějepis, výtvarná výchova, tak i těch, které přímo souvisí s přírodou a životním prostředím - biologie, chemie, fyzika, přírodopis...
Každá venkovní učebna by měla být vybavena individuálně, ale tak, aby byla funkční, pohodlná a bezpečná pro všechny typy venkovního vzdělávání, které v ní bude probíhat.
Některé vybavení ve venkovních třídách by mělo být samozřejmostí -
Tvar a velikost venkovní učebny závisí na několika faktorech. Především na počtu studentů, kteří ji budou používat, ale také například na předmětech, které se v ní budou vyučovat. Tyto učebny by měly být bezpečné a snadno přístupné i pro studenty s omezenou mobilitou.
Zatímco tradiční učebny jsou často čtvercové nebo obdélníkové, venkovní učebny mohou být kruhové nebo atypických tvarů. Kruhové uspořádání venkovní učebny podporuje vzájemnou spolupráci mezi studenty a vyučujícím nebo mezi samotnými studenty navzájem. Venkovní učebny mohou mít třeba vzhled jednoduchého, zahradního altánu, který má místo bočních výplní lavice. Nepravidelný tvar venkovní třídy zase lépe zapadne do okolního prostředí.
Venkovní třídy představují cenný a inovativní přístup ke vzdělávání a studentům a učitelům umožňují využívat bohatství a rozmanitost přírodního prostředí pro učení, což přináší řadu výhod. Přírodní prostředí může zvýšit zvědavost a motivaci studentů ke vzdělání, praktické a zážitkové vzdělávání je pro ně snáze zapamatovatelné.
Čas strávený ve venkovní učebně má prokazatelně větší přínos pro fyzické a duševní zdraví studentů, včetně snížení stresu a zlepšení celkové pohody ve třídě.